Frank Baudes utträdesbrev

Frank Baude. Bild från Proletaren.se

Frank Baude. Bild från Proletaren.se

I dagarna avgick Frank Baude från det parti han en gång varit med och grundat, KMFL(r), eller rättare sagt ”Kommunistiska Förbundet Marxist-Leninisterna”. Vid sitt avsked skrev han ett längre brev där han redogjorde för på vilka grunder han valde att ta avsked. Utträdesbrevet är allt för långt för att återge i ett inlägg, men jag har därför valt att lägga upp det inskannade originalet (som jag kom över på nätet som PDF). Vad som gör just Baudes avsked från politiken och dennes motivering så intressant är hur den speglar en förskjutning inom vänstern mellan gammalt och ungt. Baude tar upp en rad frågar där han opponerar sig mot en spridning av vad han upplever som politisk korrekthet för att blidka en borgerlig hegemoni. Främst vänder sig Baude mot den feministiska linje partiet antagit och pekar på ideologins medelklasshemvist (något jag själv ofta påpekat). Han varnar också för hur dessa moderna tendenser kan komma att fragmentera partiet (och kanske vänstern överlag. Min notering). Texten kan vara intressant och läsvärd även om du likt mig inte är orienterad åt vänster politiskt. 

Jag har här lagt upp dokumentet i form av thumbnails som går att trycka upp för större bild:

imagebam.com imagebam.com imagebam.com imagebam.com

Lämna en kommentar

Filed under Politik

Kommentera

