Avsaknaden av en intellektuell debatt i invandringsfrågan och den akademiska kulturen.

Eftersom Avpixlat inte ägnat någon energi till att läsa min artikel och eventuellt publicera lägger jag upp den här istället. Inte minst med tanke på att näthatsdebatten kanske blivit lite utdaterad.

Avsaknaden av en intellektuell debatt i invandringsfrågan och den akademiska kulturen.

Jag minns att jag som nybliven student kände mig sviken av en akademisk värld där belästa professorer och doktorer skyggade sig för den offentliga debatten rörande politik och samhälle, hur jag upplevde man ryggade tillbaka för sådant som kunde betraktas vara utanför sin egen domän. Jag saknade ett universalgeni, en intellektuell titan som kunde bryta samman politikers demagogi, idealisters blåögda utopier och journalisters floskulösa artikelsviter med vetenskapsvärldens skarpa stringens och pregnanta formuleringar. Anarken* som i sin jakt på sant och rätt brutit sig loss från tiden och normernas bojor och vågat brygga den samhällsmedicin som kanske äro besk, men ack så nödvändig, likt Sokrates en gång kämpade i intellektets förtecken mot sofisterna.

Det var en romantiserande drömbild. Ett resultat av ungdomens naivitet som efter hand rämnade i takt med att jag insåg att den bokmalande eremiten som ensam i sin studentkammare, bredvid stearinljusets sprakande skimmer, läsandes och författande på tunga verk ämnade att förstå världens alla hemligheter och mönster, var en relik från igår. Att forskning idag är en komplexitet där varje vetenskapsman specificerar sig på en liten nisch i ett gigantiskt väv av idéer och uppfattningar om hur vår värld förhåller sig. En forskningsvärld där en man eller kvinna kan vara beryktad och erkänd inom sitt fält, men blott okänd för omvärlden. Men vad som inte heller går att missa är den akademiska kultur där politiska ideal och tankar frodas från tid till tid. Där spänningstörstiga unga söker sig till revolutionära idéer om hur den gamla världens synder ska botas med framtidens utopi, och där tendenser som är mer moderat kännbara utanför akademins väggar blossar upp i radikalism. Man märker snart av att man befinner sig i en kontext där samtalet, det kritiska ögats betänkande och beaktandet av den andres perspektiv, trycks undan för fasta ideal och rigida verklighetsuppfattningar i otålmodig omvälvningslystnad. För den konservativa ger akademiens kultur föga stimulans, än mindre för den noggranna skeptikern och pedanten.

För dagens studenter är toleransen för det orientaliska och annorlunda en moralisk grundsten, den globala världen ledstjärnan, och statsgränserna den stora barriären, lika reella som klassgränserna var för 50-talisternas utopi om det klasslösa samhällets befrielse från förtryck och orättvisor. Den illsinta företagaren, karikatyren för borgligheten som ville förtrycka för att tillfredsställa sina egoistiska lustar av girighet, och med politiska medel bevara repressiva lagar och normer, är idag utbytt mot den lågbegåvade rasisten, en bonde eller lågutbildad, antitesen till akademisk och kultiverad, vars inskränkthet inte kan förstå tidens nycker, de storslagna idéerna om fri rörlighet och världssolidaritet som är ett resultat av den moderna människans överlägsna moral. Och det blir ett samhällsmönster som följer i spåren därav, om än som alltid i mer modererad form.

Och vem skulle då som har att tänka på rykte, som ingår i en social krets med förväntad åsiktskonsensus i särskilda frågor, frivilligt vilja sätta upp fingret i vädret och påpeka något som kan tolkas som att man inte förstår nutidens moraliska prakt? Att man trots alla år av studier och kultiverat sällskap, än likt bonden och den obildade, inte insett essensen i alla påbud och plattityder och inte överger sitt inskränkta bakåtsträveri, sin reaktionism, och inte hoppar på tåget för en bättre värld? Och vem skulle dessutom frivilligt springa gatlopp mellan politiska bärsärks stenkast, enskilda fanatikers hot och trakasserier och inte minst medias haglande spottloskor?

På andra sidan väntar föga lockande rasism och hat, konspirationsteorier och paranoia, näthot och domedagsprofetior, våld och intolerans kryddat med hånande och stereotypa förenklingar av andras hudfärg, lynne och religion, samlat i en kacklande hönsfarm av samhällets anonyma ”dissidenter”. Den svenska invandrings- och integrationsdebatten har blivit till ett polariserat landskap där man slits mellan två läger i en vän-fiende-dikotomi, en miljö rensad på röster av vett och sanns, intellektuell ärlighet och argumentationstilltro. Vettiga skribenter från alla infallsvinklar överröstas av spam och glåpord. Kvar i det tomma skalet lämnas en tunn fernissa av politiska floskler å ena sidan och bitter cynism å andra.

Sällan har en karaktär likt Herbert Tingsten varit så saknad i den offentliga debatten som i dagens Sverige, och det är bara att sätta tilltron till att en sådan röst finns någonstans i väntan på att komma fram i dagens generation. Men då krävs också en miljö som tillåter den ärliga debatten att andas och det fria samtalet att fortgå, där man inte förenklar och dömer sin polemiska motparts person som företrädare för de mest illsinta avsikter, och där man tillåter det vara högt i tak genom att bevara oss från invektiv och tillmälen . I skuggan av debatten kring näthat och näthot som blossat upp bör vi alla beakta vårt eget ansvar i frågan. Oavsett politisk färg eller åsikt har dagens debattklimat visat att vi länge rört oss åt fel håll i fråga om hur vi bemöter varandra.

André Iskra Jönsson

Occidentfaust.wordpress.com

occidentfaust@outlook.com

* Ett begrepp Ernst Jünger använder i sin filosofi för att beteckna en individ som ställer sig oberoende till samtida makthavare och ideologier, men som till skillnad från anarkisten inte nödvändigtvis motsätter sig olika former av maktstrukturer i ett samhälle.  

Annonser

Lämna en kommentar

Filed under Filosofi

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s