Utseende och personlighet

http://psp.sagepub.com/content/37/3/409

Det är intressant det här med teorier kring personlighet och utseende, om än jag förstår det förknippas med humbug. Det blir ju lätt spekulativt och fördomsfullt, men viss korrelation har man väl ändå upplevt i sina dar. Och där finns nog fog att i viss mån anta det kan inverka. Givetvis ett avvikande utseende som leder till skam och stigmatisering kan få vissa följder, men utseende definierar ju även till viss del varje persons karaktär, hur vi denna uppfattar och hur den uppfattar sig själv, etnisk tillhörighet och status. Genotyper förstärks ofta av miljöfaktorer, så givetvis även vårt förhållande till våra fysionomiska drag. Inte lär ju heller kulturens gestalter med stereotypa fula antagonister och fagra protagonister göra klyftan mindre. Det är idag ett förbisett ämne, inte minst i ett individualiserat samhälle, där varje unik människa bär på en plasticitet som gör att vi kan och förväntas nå vår fulla potential och aldrig blott kunna skylla på fru Fortunas spridda skörd.

Själv då? Ja, som barn hade jag nog ett sött och oskuldsfullt yttre för folk trodde det bästa om mig i alla situationer, även i de lägen jag skötte mig mindre väl. Och visst är jag snäll så helt felaktig är ju inte fördomen, men återigen kan man ju undra vad som förelåg vad.:)

BildJoseph Merrick som hade oturen att födas med ett gravt vanskapt utseende.

Lämna en kommentar

Filed under Psykologi

Kommentera

